Skip to main content

Regeneracja półosi napędowych - na czym polega?

Dodaj komentarz

Półoś napędowa to bardzo ważny jeżeli nie najważniejszy element układu napędowego, który jest odpowiedzialny za przeniesienie momentu obrotowego z dyferencjału na koła pojazdu. Półoś składa się z kilku elementów takich jak przeguby czy wałek napędowy, dlatego przyczyn awarii może być kilka. Największy wpływ na zużycie półosi mają uszkodzone przeguby. W takim wypadku najlepiej zdecydować się na regenerację półosi napędowych. W dalszej części tekstu znajdą państwo szczegółowe informacje na czym polega ten zabieg i czy jest opłacalny.

regeneracja półosi

Budowa półosi napędowej

Każda półoś wykonana jest ze sztywnego wałka, który z obu stron zakończony jest przegubami. Zatem przeguby są elementami półosi. Pojazdy z napędem na przód posiadają przegub wewnętrzny od strony biegów, natomiast przegub zewnętrzny znajduje się przy piaście koła. Tak skonstruowana półoś poddana jest dużym skrętom, dlatego przegub wewnętrzny posiada przesuwne połączenie. Pozwala to na ruch przy małym kącie załamania, natomiast przegub zewnętrzny przy piaście koła odpowiada za skręt kół.

Możliwe objawy uszkodzeń półosi napędowych oraz ich przyczyny:

Do uszkodzeń półosi napędowych dochodzi najczęściej poprzez nieprawidłową eksploatację, gdyż element ten jest fabrycznie przystosowany do pracy w trudnych warunkach. Najczęściej psującym się elementem są zdecydowanie przeguby zewnętrzne. Oto działania, które najczęściej prowadzą do uszkodzenia półosi napędowych:

  • Przyspieszenie w niekontrolowany sposób
  • Gwałtowne ruszanie na skręconych kołach
  • Zbyt duże obciążenie auta na skręconych kołach
  • Złe rozmieszczenie towaru w pojeździe
  • Zanieczyszczenia, które mogą się do nich dostać przez uszkodzoną osłonę


Wszelkie uszkodzenia przegubu półosi są łatwe do diagnozy, dlatego podczas rutynowego przeglądu czy serwisowania nie powinno być problemu z wykryciem usterki. Najczęstsze objawy uszkodzonych przegubów to:

  • Metaliczny stukot z przodu pojazdu w czasie skręcania
  • Zgrzyty czy drgania przy skręconych kołach
  • Wibracje podczas ruszania
  • Usterki półosi napędowych, które możemy napotkać

Usterki najczęściej związane są z uszkodzeniem przegubów, spowodowanych zanieczyszczeniami. Zazwyczaj jest to następstwem pękniętej lub rozszczelnionej gumowej osłony, dlatego warto poddawać je regularnej kontroli. Zniszczeniu może ulec także łożysko przegubu, które narażone jest na nieustanną pracę, napięcia i obciążenia. Kolejną usterką może być wygięcie półosi, spowodowane zbytnim obciążeniem lub źle rozłożonym towarem.

Jak wygląda proces regeneracji półosi?

Gdy przytrafi nam się już usterka najlepszym rozwiązaniem jest regeneracja, dzięki czemu nie narazimy się na duże koszty. Cały proces rozpoczynamy od wymontowania wszystkich elementów i zdiagnozowaniu usterki. Po testach i upewnieniu się, że element nadaje się do regeneracji, wymienia się części eksploatacyjne. Wszystkie zużyte elementy, takie jak przeguby czy gumowe osłony, zostają wymienione na nowe. Kolejną czynnością jest sprawdzenie wygięcia półosi za pomocą specjalistycznego urządzenia. Jeśli półoś jest wygięta zostaje poddana procesowi prostowania. Na koniec cały element jest montowany i sprawdzony czy działa poprawnie.

Uszkodzona półoś - naprawa czy wymiana na nową?

Naprawa półosi jest opłacalna lecz nie w każdym przypadku. Gdy awarii ulegną łożyska przegubów zewnętrznych ich regeneracja jest tylko rozwiązaniem tymczasowym. Rekomendowana jest wymiana uszkodzonych przegubów na nowe aby uzyskać jak największy komfort i bezpieczeństwo. W przypadku przegubów wewnętrznych naprawa półosi jest jak najbardziej opłacalna. Regeneracja jej wewnętrznych elementów jest znacznie tańsza niż zakup nowych części.

 

 

Wpisz komentarz
lub dodaj komentarz jako gość
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Dodaj pierwszy komentarz.