Najczęstsze przyczyny niezdania przeglądu technicznego
Przegląd techniczny to obowiązkowe badanie samochodu, mające ustalić jego stan. Negatywna opinia diagnosty, uprawnionego do przeprowadzenia tej kontroli, może oznaczać dla właściciela auta poważne konsekwencje. Jakie są najczęstsze przyczyny jej wydania?
Kto wykonuje badania techniczne samochodu?
Badania techniczne samochodów mogą przeprowadzać jedynie stacje posiadające odpowiednie uprawnienia. Spis takich podmiotów znajdziemy na przykład na stronie Ranking stacji kontroli pojazdów w Gdańsku - zobacz TOP 10, prowadzonej przez ekspertów, zajmujących się branżą motoryzacyjną od wielu lat. Lista ta grupuje podmioty, działające w okolicach Trójmiasta, jednak autoryzowane stacje diagnostyczne znajdziemy również bez problemu w innych regionach kraju.
Jakie są skutki niezaliczenia przez samochód przeglądu technicznego?
Jak możemy przeczytać na stronie auto-skup24.pl, należącej do renomowanej firmy, prowadzącej skup aut w Trójmieście, stacje kontroli pojazdów stoją na straży bezpieczeństwa kierowców. Jeżeli więc pracownicy jednej z nich stwierdzą, że stan samochodu stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu, mogą w praktyce uniemożliwić mu poruszanie się po drogach (oczywiście jedynie do czasu usunięcia usterek).
Jakie są najczęstsze przyczyny niezaliczenia przeglądu technicznego?
Badanie techniczne jest usługą kompleksową i obejmuje wszystkie najważniejsze układy pojazdu. W praktyce jednak zdecydowana większość przypadków niezaliczenia przeglądu związana jest z kilkoma zaledwie usterkami. Są to:
- zużyte opony,
- wycieki płynów eksploatacyjnych,
- ubytki w sprężynach zawieszenia,
- uszkodzenia szyb,
- niesprawność układu spalinowego,
- skorodowane elementy konstrukcji,
- niesprawne oświetlenie lub nieodpowiednie lampy,
- luzy w układzie kierowniczym.
Do przyczyn, które mogą spowodować odmowę wbicia do dowodu rejestracyjnego pieczątki potwierdzającej zaliczenie przeglądu, należy również brak dokumentów legalizacyjnych butli LPG.
Samochód nie zaliczył przeglądu — co dalej?
Jeżeli nasz wóz nie zaliczy przeglądu, będziemy mieli 2 tygodnie na usunięcie znalezionych przez diagnostę usterek. Przed upływem tego terminu trzeba stawić się z autem na ponowne badanie techniczne. Co ważne - musi ono odbyć się w stacji, która stwierdziła, że nasz samochód jest niesprawny. Dane na temat negatywnej weryfikacji jego stanu trafią również do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Wgląd do nich będą więc miały m.in. osoby, dokonujące w przyszłości kolejnych badań technicznych wozu.
Jakie nowości czekają na kierowców w stacjach diagnostycznych?
Wspomniany wcześniej wpis do Centralnej Ewidencji Pojazdów to regulacja, która pojawiła się w polskim prawie stosunkowo niedawno. Nie jest to jedyna nowość, z jaką zetkną się osoby, udające się do stacji diagnostycznej - kolejną jest konieczność uiszczenia zapłaty przed wykonaniem badania. Według znawców tematu nie jest to jeszcze koniec zmian. Przypuszczalnie już niedługo przeglądy będą filmowane, mówi się również o związanej z tym znacznej podwyżce cen usług stacji kontroli pojazdów.
Ile będzie kosztować przegląd techniczny auta w 2025 roku?
W 2025 roku, zgodnie z wstępnymi deklaracjami rządu, ceny za przeglądy techniczne pojazdów mogą wzrosnąć. Obecnie standardowy koszt przeglądu technicznego samochodu osobowego wynosi 98 zł, jednak robocza propozycja przewiduje podwyżkę tej stawki do 117 zł, co oznacza wzrost o 20%. Choć dokładny termin wprowadzenia nowych cen nie został jeszcze ustalony, zmiany te mają na celu pokrycie rosnących kosztów działalności stacji diagnostycznych oraz podniesienie jakości przeprowadzanych badań. Przewiduje się, że podwyżka dotknie także innych usług, takich jak przeglądy pojazdów z instalacją LPG czy motocykli. Warto więc przygotować się na te zmiany i uwzględnić je w planowaniu wydatków na eksploatację pojazdu w nadchodzących latach.
W 2024 roku w Polsce przeprowadzono rekordową liczbę 22 160 098 badań technicznych pojazdów, z czego aż 21 686 136 zakończyło się wynikiem pozytywnym. Oznacza to, że jedynie 2,14% pojazdów nie spełniło wymogów technicznych. To bardzo dobry wynik, zwłaszcza w porównaniu do innych krajów. Dla przykładu, w Niemczech, zgodnie z raportem TUV 2025, aż 20,6% pojazdów nie przeszło przeglądu technicznego, a w przypadku aut w wieku 12-13 lat wskaźnik ten wzrasta do 28,1%. Choć w Polsce wyniki są bardzo pozytywne, wciąż istnieje potrzeba dalszego podnoszenia standardów przeglądów. Z tego powodu, w ramach unijnej dyrektywy 2014/45/UE, planowane jest wprowadzenie obowiązkowych szkoleń dla diagnostów oraz dokumentacji zdjęciowej każdego badania technicznego. Zmiany te mają na celu zwiększenie przejrzystości i rzetelności procesu badań technicznych oraz dostosowanie polskiego systemu do wyższych standardów unijnych, które są już opóźnione.
lub dodaj komentarz jako gość
-
Ten komentarz czeka na zatwierdzenie (jest widoczny tylko dla Ciebie).· 9 dni temuŚwietny artykuł! Warto przypomnieć sobie te rzeczy przed przeglądem, zwłaszcza jeśli auto ma już swoje lata. Konkretna i pomocna treść.
-
Ten komentarz czeka na zatwierdzenie (jest widoczny tylko dla Ciebie).
Najpopularniejsze wpisy:
-
Jakie wymagania należy spełnić, aby zostać kierowcą Bolta?
-
Jak korzystnie sprzedać uszkodzone auto?
-
Jak dobrze sprzedać używany samochód?
-
Kiedy można skorzystać z pomocy lawety?
-
Wycena wartości samochodu w skupie aut - co jest brane pod uwagę?
Najnowsze wpisy:
-
Najczęstsze przyczyny niezdania przeglądu technicznego
-
Przyczyny niezaliczenia badania technicznego - top 10
-
Analiza kosztów – ile naprawdę kosztuje pomoc drogowa w 2023 roku?
-
Jak bezpieczenie kupić samochód używany?
-
Co zrobić, kiedy auto nie nadaje się już do naprawy?
Najnowsze komentarze:




